Rabu, 16 Januari 2019

Kek Batik Nestum Mudah

Assalammualaikum......

Agak lama tak menulis, seperti biasa kekangan masa yang membuatkan Ctie tak menulis, sampai berhabuk blog Ctie. Rasanya belum terlewat lagi untuk Ctie ucapkan SELAMAT TAHUN BARU 2019 buat semua pembaca blog. Apa azam korang tahun 2019 ni? Hmm...azam Ctie pula adalah sama mcm tahun-tahun sebelum ini "Ingin jadi yang terbaik di kalangan yang terbaik. Ingin bahagia disamping insan-insan yg Ctie sayang" Ok kita tinggalkan cerita tahun 2019 seketika. 

Hari ini Ctie nak bercerita mengenai sebuah resepi yang Ctie rasa tak asing lagi buat pengemar Kek Batik. Perasaan terdetik nak buat kek batik membuak-buak bila mana ctie melanggan buku "Himpunan 30 Resepi Kek Batik" yang ditulis oleh Natasha Effyzal. Ctie pernah buat kek batik yang mengunakan Milo sebagai bahan utama dan rata-rata ramai juga yang telah membuat kek batik yang guna milo. Selain itu kek batik adalah kek yang paling mudah nak buat, cara membuatnya pun tak memakan masa yang lama.

Cara buat kek batik mempunyai berbagai versi dan resepi mengikut selera masing-masing, biasanya biskut marie, coklat atau milo dijadikan bahan utama. Ada juga menggunakan Nestum, biskut Oreo, biskut-biskut lain dan bermacam lagi mengikut kreativiti mereka sendiri. tapi hari ini ctie nak ajar buat kek batik menggunakan coklat dan nestum yang mana resepi ini dinamakan KEK BATIK NESTUM
Pasti ada yang bertanya cara nak buat macamana supaya jadi lembut, rangup dan gebu? Kenapa korang buat jadi keras dan mengapa jadi cair, tak menjadi walaupun simple
Sebenarnya cara membuatnya sangat mudah kalau ikut 100% resepi kek batik yang ctie akan kongsikan ini. Dapatkan bahan-bahan yang disenaraikan dan ikut langkah demi langkah, pasti menjadi dan tentu sedap sehingga menjilat jari.
Jangan risau dan jangan takut sebab kat sini ctie akan ajar korang cara penyediaan "Kek Batik Nestum" Step by Step, siap dengan video cara penyediaannya sekali. Ok jom tengok apa bahan-bahan yang perlu ada untuk membuatnya.
KEK BATIK NESTUM
Oleh : Puan Siti Robiah (Owner of Ctie Bakery’s
Resepi Asal : Natasha Effyzal (Buku “Himpunan 30 Resepi Kek Batik”)

BAHAN-BAHAN :
1 Cawan Nestum
3 Sudu Besar Mentega / Butter @ Minyak Bunga Matahari
(Ctie kehabisan mentega, jadi Ctie gunakan Minyak Bunga Matahari)
300 Gram Coklat Masakan / Coklat Kompaun
½ Cawan Serbuk Koko
3 Sudu Besar Gula Halus (Gula biasa pun boleh)
½ Tin Susu Pekat
400 Gram Biskut Marie

Video Penyediaan Bahan Kek Batik Nestum

Cara Membuatnya :
1. Panaskan periuk kemudian cairkan mentega/minyak bunga matahari
2. Masukkan coklat masakan dan gaul perlahan sehingga coklat cair.
3. Kemudian masukkan serbuk koko, gula halus dan susu pekat. Gaul perlahan-lahan sehingga semua bahan sebati & mendidih.
4. Apabila sudah mendidih, masukkan biskut marie. Gaul sehingga semua biskut disaluti coklat sepenuhnya. Tutup api.
5. Masukkan nestum sedikit-sedikit. Kaup balikkan adunan bagi memastikan nestum tidak berkumpul dan berketul.
6. Bila semua bahan dah sebati, tuang adunan ke dalam Loyang yang telah dialas (sepaya senang nak mengeluarkan kek batik nanti) Tekankan sedikit adunan dan sejukkan pada suhu bilik. Ada yang suka masuk dalam peti ais, bagi ctie suka kek pada suhu bilik, sebab kalau masuk dalam peti ais kek akan keras bila nak makannya nanti.
7. Kek dah sejuk, keluarkan dan bolehlah di potong. Hidangkan.

Nota : Ada yang suka hiaskan dengan coklat ganache diatasnya. Terpulang pada citarasa anda. 

Di sini Ctie sediakan VIDEO cara penyediaan Kek Batik Nestum


Senangkan nak buatnya?? dengan tak sampai 1 jam pun cara penyediaannya. Kek dah siap, apa lagi..bolehlah dihidangkan dengan secawan 'Teh O' panas. SELAMAT MENCUBA
Untuk Mendapatkan Aneka Resepi Masakkan & Kek
Jangan Lupa Follow👇
Instagram : @puanctierobiah
                 @ctie_bakerys
  FB Page : Ctie Bakery’s

1 ulasan:

  1. Numpang promo ya Admin^^
    ajoqq^^com
    mau dapat penghasil4n dengan cara lebih mudah....
    mari segera bergabung dengan kami.....
    di ajoqq^^com...
    segera di add Whatshapp : +855969190856

    BalasPadam

Lawatan ke Muzium Matawang Bank Negara

Selasa, 29 Januari 2019 Ctie dengan suami berkesempatan melawat Muzium Bank Negara Malaysia yang berada di Sasana Kijang, Kuala Lumpur. Seb...